Ελάχιστα έως και μηδαμινά είναι τα οφέλη των βίντεο που παρουσιάζουν οι influencers του TikTok με ρουτίνες περιποίησης προσώπου, ενώ σε πλείστες περιπτώσεις έχει προκύψει πως είναι και επιβλαβή για το δέρμα, αποκαλύπτει μια πρώτη του είδους της μελέτης.
Όπως μεταδίδει ο Guardian, η μελέτη, η οποία δημοσιεύθηκε στο επιστημονικό περιοδικό Pediatrics, αναδεικνύει πως η πιστή ακολουθία των scincare routines που προβάλλονται στο TikTok μπορούν να προκαλέσουν δερματικά ερεθίσματα αλλά και δια βίου αλλεργίες κυρίως στις ανήλικα.
Οι ερευνητές αναφέρουν πως παρατηρείται μια ραγδαία αύξηση περιεχομένου με πολύπλοκες ρουτίνες περιποίησης προσώπου, που συμπεριλαμβάνουν ενυδατικές κρέμες, τονωτικά, θεραπείες για την ακμή και αντιγηραντικά προϊόντα, στην εν λόγω πλατφόρμα, κυρίως από νεαρές γυναίκες.
Οι ερευνητές ανέλυσαν παρεμφερή βίντεο στην πλατφόρμα και διαπίστωσαν ότι οι ρουτίνες αυτές δεν είναι μόνο κοπιώδεις (μερικά κορίτσια ξυπνούν ακόμη και στις 4:30 π.μ. για να τις ολοκληρώσουν) αλλά είναι υπέρ του δέοντος ακριβές, περιττές και δυνητικά επιβλαβείς.
«Οι κίνδυνοι που σχετίζονται με τη χρήση αυτών των προϊόντων, ειδικά στα νεαρά κορίτσια, υπερβαίνουν κατά πολύ οποιοδήποτε περιθωριακό όφελος μπορεί να προσφέρουν τα ενεργά συστατικά τους», δήλωσε η Δρ. Μόλι Χέιλς, η επικεφαλής της έρευνας από το Πανεπιστήμιο Northwestern.
Η Χέιλς πρόσθεσε ότι, παρόλο που τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης μπορεί να είναι ένας χώρος διασκέδασης και έκφρασης, τα νεαρά κορίτσια δεν έχουν ανάγκη από τέτοιες ρουτίνες.
«Ο κίνδυνος είναι να περάσει το μήνυμα στα κορίτσια ότι αυτό είναι κάτι που πρέπει να κάνουν για να φροντίσουν το δέρμα τους και να προστατεύσουν την υγεία τους», είπε.
«Αυτά τα προϊόντα δεν ενισχύουν την υγεία του δέρματος και πιθανώς επιδεινώνουν την ακεραιότητά του με την πάροδο του χρόνου».
Αντί για αυτό, πρότεινε έναν ήπιο καθαρισμό μία ή δύο φορές την ημέρα και τη χρήση αντηλιακού ως επαρκή φροντίδα.
Έως και 500 δολάρια οι ρουτίνες
Η Χέιλς και οι συνεργάτες της δημιούργησαν δύο λογαριασμούς στο TikTok που έμοιαζαν με προφίλ 13χρονων κοριτσιών, και συγκέντρωσαν 100 βίντεο με skincare routines από νεαρά άτομα που εμφανίστηκαν στους λογαριασμούς τους.
Διαπίστωσαν ότι όλοι εκτός από έναν από τους 82 δημιουργούς ήταν κορίτσια, ηλικίας από 7 έως 18 ετών.
«Σχεδόν όλοι οι δημιουργοί περιεχομένου είχαν καθαρό, ανοιχτόχρωμο δέρμα χωρίς ορατά σπυράκια», έγραψαν οι ερευνητές, προσθέτοντας ότι τα βίντεο «αναφέρονταν συχνά σε ιδανικά ομορφιάς που μπορεί να σχετίζονται με τη λευκότητα».
Η μελέτη αποκάλυψε ότι οι ρουτίνες περιλάμβαναν κατά μέσο όρο έξι προϊόντα, συχνά της ίδιας μάρκας, με συνολικό κόστος περίπου 168 δολάρια. Ωστόσο, σε κάποιες περιπτώσεις ξεπερνούσαν τα 500 δολάρια για περισσότερα από δώδεκα προϊόντα.
Τα πιο συνηθισμένα βίντεο ήταν τύπου «Get Ready With Me», ακολουθούμενα από «Skin Care Routine» και «After School» ρουτίνες.
Η ομάδα διαπίστωσε ότι πολλά από τα συστατικά, όπως το κιτρικό οξύ, ενέχουν κίνδυνο ερεθισμού και ευαισθησίας στον ήλιο, γεγονός που αυξάνει την πιθανότητα για εγκαύματα από τον ήλιο.
Ωστόσο, μόνο το 26% από τα 84 βίντεο με ρουτίνες περιποίησης προσώπου περιλάμβανε αντηλιακό, κάτι που οι συγγραφείς χαρακτήρισαν ως «σημαντική χαμένη ευκαιρία».
Η Χέιλς πρόσθεσε ότι η χρήση προϊόντων με πολλαπλά ενεργά συστατικά ή η επανάληψη των ίδιων ενεργών συστατικών αυξάνει τον κίνδυνο ερεθισμού.
Αυξάνεται και η προκατάληψη
Οι ερευνητές διαπίστωσαν ότι στα 25 πιο δημοφιλή βίντεο, το 76% περιείχε τουλάχιστον ένα άρωμα, συνήθως αλλεργιογόνο.
Η καθηγήτρια Τες ΜακΦέρσον από τη Βρετανική Δερματολογική Εταιρεία, που δεν συμμετείχε στη μελέτη, είπε ότι πρόκειται για σημαντική έρευνα, επιβεβαιώνοντας τις αναφορές που υπάρχουν για αύξηση των επισκέψεων νεαρών ατόμων σε δερματολόγους λόγω ερεθισμού.
«Σίγουρα βλέπουμε μια τεράστια αύξηση στον αριθμό των ατόμων που αναζητούν κάτι που αποκαλούν τέλειο ή άψογο δέρμα, το οποίο ξέρουμε ότι είναι ανέφικτο και μη βοηθητικό και το οποίο στο τέλος της ημέρα δεν κάνει τους ανθρώπους πιο ευτυχισμένους», είπε.
Η ΜακΦέρσον πρόσθεσε ότι γνωρίζει παιδιά που ζητούν χρήματα στα γενέθλιά τους για να αγοράσουν ακριβά προϊόντα για την περιποίηση των προσώπων τους, πολλά από τα οποία προωθούνται πλέον από νεαρά κορίτσια και συνήθως με ελκυστικά περιτυλίγματα.
Εκτός από τους κινδύνους που αναδείχθηκαν από τη μελέτη, ανέφερε ότι τα εν λόγω βίντεο ενισχύουν το στίγμα γύρω από παθήσεις όπως η ακμή και το έκζεμα, καθώς και τον φόβο της γήρανσης, ένα μήνυμα που ενισχύεται από τις γυναίκες που χρησιμοποιούν botox και fillers.
«Όλο και μικρότερα παιδιά αναζητούν προϊόντα περιποίησης δέρματος ενώ δεν τα χρειάζονται, δεν είναι χρήσιμα», είπε. «Αυτό είναι μια πολύ ανησυχητική ένδειξη για την κοινωνία και την εικόνα που έχουμε για το πώς “πρέπει” να φαίνεται το δέρμα».
Πηγή
Author: