ΕΦ.ΣΥΝ.
Η ταινία του Τόμας Βίντερμπεργκ με πρωταγωνιστή τον Μαντς Μίκελσεν, για τέσσερις καθηγητές που μυούν τους μαθητές τους στα καλά του αλκοόλ, θριάμβευσε στα φετινά βραβεία, που απονεμήθηκαν διαδικτυακά.
Μια δανέζικη ταινία, που μιλάει για την ελευθερία, την έμπνευση αλλά και το ρίσκο που φέρνει στην πεζή, περιορισμένη καθημερινότητά μας το ποτό, με την υπογραφή του διάσημου σκηνοθέτη Τόμας Βίντερμπεργκ («Οικογενειακή γιορτή», «Το κυνήγι») θριάμβευσε το Σάββατο το βράδυ στη διαδικτυακή –πώς αλλιώς;– απονομή των 33ων Ευρωπαϊκών Βραβείων Κινηματογράφου. «Ασπρο πάτο» είναι ο τίτλος της («Another Round») και μάλλον ήταν αναμενόμενη η επικράτησή της με τέσσερα βραβεία, τα σημαντικότερα.
«Είναι μια ταινία που μόνο στην Ευρώπη θα μπορούσε να γυριστεί και να στηριχτεί οικονομικά, αφού μιλάει για τέσσερις λευκούς ετεροφυλόφιλους άνδρες καθηγητές, που διδάσκουν στους μαθητές τους τα… καλά του αλκοόλ», είπε γελώντας ο σκηνοθέτης της, «παραλαμβάνοντας» στο σπίτι του, μπροστά σε ένα λάπτοπ, παρέα με τον παραγωγό του, Κάσπερ Ντίσινγκ, το βραβείο της Καλύτερης Ευρωπαϊκής Ταινίας του 2020, ενώ ο πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Ακαδημίας Κινηματογράφου, Βιμ Βέντερς, του ύψωνε ένα ποτήρι κόκκινο κρασί από το Βερολίνο.
Ο ίδιος ο Τόμας Βίντερμπεργκ κέρδισε και το Βραβείο Ευρωπαίου Σκηνοθέτη, ενώ μοιράστηκε το βραβείο Ευρωπαίου Σεναριογράφου με τον Τομπάιας Λιντ-Χολμ. Η τέταρτη διάκριση του «Ασπρο πάτο» ανήκει αποκλειστικά στον σπουδαίο πρωταγωνιστή της, τον Δανό Μαντς Μίκελσεν, που είναι πια ο Ευρωπαίος Ηθοποιός του 2020. Ακόμα ένα μεγάλο βραβείο στο παλμαρέ του, μετά από εκείνο που του χάρισε στις Κάνες, το 2012, και πάλι μια ταινία του Βίντερμπεργκ («Το κυνήγι»), με εξίσου προκλητικό και καθόλου «πολιτικά ορθό» θέμα, την παιδεραστία και πώς η μαζική υστερία της κοινωνίας μας μπορεί να καταστρέψει ζωές αθώων ανθρώπων. Το αντίστοιχο βραβείο ερμηνείας για γυναίκες ηθοποιούς κέρδισε η πανέμορφη και ταλαντούχα Γερμανίδα Πόλα Μπιρ για το «Undine» του Κρίστιαν Πέτσολντ.
Σε μια πολύ δύσκολη χρονιά για το ευρωπαϊκό σινεμά, τα 33α Ευρωπαϊκά Βραβεία Κινηματογράφου ανέδειξαν και άλλες ταινίες, που μακάρι να βγουν σύντομα και στις ελληνικές αίθουσες.
Eυτυχώς πρόλαβε να βγει (και υπάρχει και στην πλατφόρμα Cinobo) το καταπληκτικό γαλλοϊσπανικό ανιμέισον για μεγάλους θεατές «Γιοσέπ», που αναδείχτηκε Καλύτερη Ευρωπαϊκή Ταινία Κινουμένων Σχεδίων. Ο γνωστός κομίστας της εφημερίδας Le Monde, Ορέλ, στην πρώτη του ταινία αφηγείται τις περιπέτειες των ηττημένων Ισπανών δημοκρατικών, που ζητούσαν άσυλο στη Γαλλία μετά την επικράτηση του Φράνκο στον εμφύλιο.
Το βραβείο της Ευρωπαϊκής Κωμωδίας του 2020 κέρδισε η γαλλική «Un Triomphe» (Τhe Big Hit) του Εμανουέλ Κουρκόλ, για έναν άνεργο ηθοποιό που ανεβάζει στις φυλακές με θίασο φυλακισμένων το «Περιμένοντας τον Γκοντό» του Μπέκετ. Ευρωπαϊκή Ανακάλυψη της χρονιάς (βραβείο Fipresci) αναδείχτηκε η ταινία «Sole» του πρωτοεμφανιζόμενου Ιταλού Κάρλο Σιρόνι. Eυρωπαϊκό Ντοκιμαντέρ, το ρουμάνικο «Collective» του Αλεξάντερ Νανάου. Ευρωπαϊκή ταινία μικρού μήκους το «All cats are grey in the dark» του Ελβετού Λάσε Λίντερ. Και το καινούργιο βραβείο για Innovative Storytelling (Καινοτόμος Αφήγηση) πήγε στον Βρετανό Μαρκ Κάζινς για τη σειρά «Women Make Film: A New Road Movie Through Cinema», δεκαοχτώ ώρες για 183 διάσημες, αλλά και παραγνωρισμένες γυναίκες δημιουργούς.
🔴 INFO: Διαβάστε την αποκλειστική συνέντευξη των Βίντερμπεργκ – Μίκελσεν που δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα μας το Σάββατο 5 Δεκεμβρίου.
Πηγή
Author: