25 Δεκεμβρίου η αρχή της προδοσίας των Ιμίων, από τον αρχιερέα Σημίτη – OTA VOICE

Μοιραστειτε το

Την 25η Δεκεμβρίου 1996 είναι η  μέρα που άλλαξε τα δεδομένα στο Αιγαίο και στα κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Η κρίση των Ιμίων μετέβαλε καθοριστικά τις σχέσεις με την Τουρκία και πυροδότησε σειρά εξελίξεων και κυρίως αλλαγής φιλοσοφίας στην δομή των Ενόπλων Δυνάμεων.

Ένα συμβάν πρόκλησης που θα μπορούσε να χαρακτηριστεί από επιπολαιότητα  και προχειρότητα βρήκε απέναντι μια ενδοτική ελληνική κυβέρνηση που επέτρεψε να εξελιχθεί σε θερμό επεισόδιο, που στοίχισε τη ζωή τριών ελλήνων αξιωματικών, Βλαχάκου, Καραθανάση, Γιαλοψού.

Η κρίση των Ιμίων και η αντεθνική ενδοτική πολιτική του Αρχιερέα Κώστα Σημίτη και του γραφικού Θεόδωρου Πάγκαλου με την σημαία που πήρε ο άνεμος και τα «ευχαριστώ του Αμερικάνους» από το βήμα της Βουλής, γκρίζαρε την περιοχή των Ιμίων θέτωντας της μέχρι και σήμερα σε ειδικό καθεστώς.

Τα γεγονότα της κρίσης 

Σαν σήμερα στις 25 Δεκεμβρίου 1996 το τουρκικών συμφερόντων πλοίο Φιγκέν Ακάτ (Figen Akat) προσάραξε σε αβαθή στην ανατολική νήσο Ίμια (Μικρή Ίμια).

Το λιμεναρχείο Καλύμνου κινήθηκε ταχύτατα οργανώνοντας επιχείρηση διάσωσης. Ενημέρωσε τον καπετάνιο του πλοίου ότι αποστέλλεται πλοίο ρυμουλκό για να τον «ξεκολλήσει». Ο Τούρκος καπετάνιος αρνήθηκε βοήθεια ισχυριζόμενος ότι βρίσκεται σε τουρκικά χωρικά ύδατα. Ήταν η αρχή της κρίσης.

Στις 26 Δεκεμβρίου, μετά από ώρες ανεπιτυχών επικοινωνιών το λιμεναρχείο Καλύμνου ενημερώνει το Αρχηγείο του Λιμενικού Σώματος κι αυτό με τη σειρά του το υπουργείο Ναυτιλίας και το υπουργείο Εξωτερικών. Ο γραμματέας της ελληνικής πρεσβείας στην Άγκυρα, Γιάννης Παπαμελετίου, επικοινώνησε με τον Τσινάρ Εγκίν, τον γραμματέα του τουρκικού υπουργείου Εξωτερικών, αρμόδια για θέματα Ελληνικών Υποθέσεων. Στην επικοινωνία του διεμήνυσε ότι αν δεν δεχόταν ο Τούρκος καπετάνιος βοήθεια από το ελληνικό ρυμουλκό, το τουρκικό πλοίο θα αντιμετώπιζε μεγάλο κίνδυνο. Στις 27 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών, ευελπιστώντας ότι ο Τούρκος καπετάνιος θα μπορέσει να ξεκολλήσει το πλοίο, προσπαθεί να κερδίσει χρόνο. Επισημαίνει ότι ακόμη κι αν αναλάμβανε η Ελλάδα την Επιχείρηση Διάσωσης, αυτό δεν σημαίνει ότι έχει και το δικαίωμα, εγείροντας θέμα γενικότερης δικαιοδοσίας και αμφισβήτησης επί των Ιμίων.

Ο χρόνος μετρά αντίστροφα και στις 28 Δεκεμβρίου το τουρκικό υπουργείο εξωτερικών ανάβει το «πράσινο φως» στον καπετάνιο του Φιγκέν Ακάτ να δεχθεί βοήθεια από την Ελλάδα. Στην ανατολική Ίμια σπεύδουν 2 ρυμουλκά από Κάλυμνο, τα οποία αποκόλλησαν το τουρκικό φορτηγό πλοίο και το οδήγησαν στο Κιουλούν, στα μικρασιατικά παράλια.

Στις 29 Δεκεμβρίου κι ενώ φαινόταν ότι το επεισόδιο θεωρείτο λήξαν το τουρκικό υπουργείο Εξωτερικών επέδωσε διακοίνωση προς την Αθήνα. Σύμφωνα με το τουρκικό έγγραφο, οι βραχονησίδες Ίμια δεν ήταν ελληνικές αλλά τουρκικές, των οποίων η ονομασία είναι Καρντάκ και είναι καταχωρημένες μάλιστα στο κτηματολόγιο της περιοχής Μουγκλά, του νομού Αλικαρνασσού. Η Τουρκία εγείρει επίσημα ζήτημα ιδιοκτησίας επί των Ιμίων και η κρίση μόλις αρχίζει.

Η πρακτική της αμφισβήτησης των Εθνικών Χωρικών Υδάτων αλλά και των κυριαρχικών δικαιωμάτων της Ελλάδας στο Αιγαίο, όπως τότε στην κρίση των Ιμίων, χρησιμοποιείται και σήμερα από την Τουρκία και μάλιστα επαναλαμβανόμενα. Το «δόγμα της Γαλάζιας Πατρίδας», που επικαλούνται συχνά Τούρκοι αξιωματούχοι, προβλέπει ακριβώς αυτό. Την αρχική αμφισβήτηση των θαλάσσιων περιοχών που η Ελλάδα έχει δικαίωμα διενέργειας επιχειρήσεων «Έρευνας και Διάσωσης» κι εν συνεχεία την αμφισβήτηση της Εθνικής Κυριαρχίας.

Η κρίση κλιμακώθηκε τις επόμενες μέρες. Την Κυριακή το πρωί στις 28 Ιανουαρίου 1996 το περιπολικό του Πολεμικού Ναυτικού «Αντωνίου» κατέβασε την τουρκική σημαία και ύψωσε την ελληνική παραβαίνοντας την πολιτική εντολή που ήταν μόνο να υποσταλεί η τούρκικη σημαία. Το βράδυ Έλληνες βατραχάνθρωποι αποβιβάστηκαν στη Μικρή Ίμια από το περιπολικό «Πυρπολητής» προκειμένου να φυλάξουν τη σημαία κατά τις νυχτερινές ώρες και να επιστρέψουν στο σκάφος τους πριν την ανατολή του ηλίου. Το μεσημέρι της Δευτέρας ο σχεδιασμός άλλαξε και αποφασίστηκε η συνεχής φύλαξή της σημαίας, οπότε οι βατραχάνθρωποι επέστρεψαν στη βραχονησίδα.

Στις 31 Ιανουαρίου και ώρα 01:40 Τουρκικές ειδικές δυνάμεις αποβιβάζονται στη Μεγάλη Ίμια (Δυτική). Στις 05:30 της ίδιας μέρας ελικόπτερο του Ελληνικού Πολεμικού Ναυτικού, που απονηώθηκε από τη φρεγάτα Ναυαρίνο για να διαπιστώσει την πληροφορία παρουσίας Τούρκων στη βραχονησίδα κατέπεσε κατά την επιστροφή του στη φρεγάτα και τα τρία μέλη του πληρώματος, ο υποπλοίαρχος Χριστόδουλος Καραθανάσης, ο υποπλοίαρχος Παναγιώτης Βλαχάκος και ο αρχικελευστής Έκτορας Γιαλοψός, σκοτώθηκαν. Σχετικά με τις αιτίες πτώσης του ελικοπτέρου έχουν διατυπωθεί διάφορες απόψεις. Η επίσημη θέση του Πολεμικού Ναυτικού είναι ότι το ελικόπτερο κατέπεσε λόγω κακοκαιρίας και απώλειας προσανατολισμού του πιλότου (Vertigo).

Ωστόσο, χωρίς να έχει τεκμηριωθεί μέχρι και σήμερα επίσημα, υπάρχει διαδεδομένη στην Ελλάδα η άποψη ότι το ελικόπτερο καταρρίφθηκε είτε από το Τουρκικό Ναυτικό είτε από τους Τούρκους καταδρομείς που υπήρχαν πάνω στο νησί, και ότι η αληθινή αιτία της πτώσης αποκρύφτηκε προκειμένου να λήξει η κρίση και να μην οδηγηθούν οι δύο χώρες σε γενικευμένη σύρραξη ή ακόμα και σε πόλεμο

Πηγή
Author: admin.user

spot_img
spot_img
spot_img
spot_img

Σχετικα Αρθρα